پیوند ها
ادبيات نظري و ادبيات پيشينه پژوهش
مشاوره و روانشناسي درباره اضطراب رایانه ای
پيشينه داخلي و خارجي:
دارد
منابع فارسي:
دارد
منابع لاتين:
دارد
نوع فايل:
Word قابل ويرايش
تعداد صفحه:
19 صفحه
مبانی نظری پایان نامه علوم تربیتی درباره اضطراب رایانه
با حضور رایانه¬ها در زندگی امروزی موضوع تعامل انسان و رایانه، به خصوص واکنش¬های هیجانی انسان نسبت به رایانه مطرح شده است. کار با رایانه و جنبه¬های سخت¬افزار و نرم¬افزار آن نیاز به حداقل دانش و سواد تخصصی دارد، تا فرد بتواند آن¬را راه¬اندازی و نرم¬افزارهای مرتبط با رشته و اهداف خود را اجرا نماید. این یک فعالیت یا تعامل فرد و دستگاه است. با این وصف پژوهش¬ها نشان می¬دهد بعضی از افراد به ویژه دانشجویان و معلمان، بنا بر دلایلی از تعامل و کار با رایانه طفره می¬روند. به نظر می¬رسد این افراد به میزان قابل ملاحظه¬ای اضطراب رایانه دارند و وقتی شرایط کار با آن یا آموزش مهارتهای اساسی مرتبط با آن فراهم می¬شود، به همین دلیل از رویارویی با چنین موقعیت¬هایی پرهیز و اجتناب می¬کنند (برادلی و راسل، 1977؛ دارنینا، 1995؛ هنری و استون، 1977. به نقل از لواسانی، 1382).
درباره¬ی اضطراب رایانه مانند اغلب مفاهیم روان¬شناسی تعریف مشخص و واحدی وجود ندارد. در بسیاری از موارد مفهوم اضطراب رایانه و هراس رایانه مترادف یکدیگر استفاده شده است (گاردنر و همکاران، 1989؛ باورز و باورز،1996؛ هنری و استون، 1997؛ به نقل از لواسانی، 1382). به هر حال مفاهیم اضطراب رایانه، رایانه هراسی، فن هراسی ، فن تنیدگی و نظایر آن را می¬توان در گروهی از اضطراب¬ها و هراس¬های فرهنگی و اجتماعی قرار داد که حاصل رشد و فناوری و دگرگونی¬های اجتماعی مبتنی بر دانش فنی هستند. هرچند نمی¬توان از نقش فرد، ویژگی¬های شناختی، باورها و نگرش¬های غیر منطقی، ویژگی¬های عاطفی و در مجموع شخصیت فرد در تعامل با شرایط محیطی غافل بود.
آدمی موجود شگفت¬انگیزی است که می¬تواند رویدادها را ادراک کند، به قضاوت¬های پیچیده دست یابد، اطلاعات را به خاطر آورد، مسائل را حل کند و نقش¬ها را عملی سازد. این ماشین پیچیده ممکن است برای مقاصد مختلف به کار افتد. مثلاً نقشه¬های جنگ طرح کند یا به اکتشاف فضایی بپردازد و خواهان محبوبیت، برتری¬جویی یا دوستی باشد. اینکه آدمی استعدادهای خود را صرف چه هدف¬هایی خواهد کرد منوط به انگیزش اوست، یعنی به نوع امیال، آرزوها، خواسته¬ها، نیازها، هوس¬ها، گرسنگی¬ها، عشق¬ها، نفرت¬ها و ترس¬های او بستگی دارد. مطالعه انگیزش نه تنها در تبیین رفتار مهم و مؤثر است بلکه از این نظر مهم است که در همه¬ی جهت زندگی روزمره اثر دارد. مفاهیم انگیزش در تار و پود نهادهای اجتماعی ما نیز تنیده شده¬اند. به عنوان مثال کیفر قاتل بستگی به نوع انگیزش او دارد. قرن¬ها فلاسفه و متفکران در خصوص طبیعت انسان بحث کرده¬اند و در این بحث غالباً مسائلی درباره¬ی انگیزش مطرح کرده¬اند. انگیزه پیشرفت عامل نیرو دهنده، هدایت¬کننده و نگهدارنده¬ی رفتار است. انگیزه را به موتور و فرمان اتومبیل تشبیه کرده¬اند. افرادی که دارای انگیزه پیشرفت سطح بالایی هستند در فعالیت¬های خود برای موفقیت به سختی می¬کوشند و در مقابل کسانی که انگیزه چندانی برای پیشرفت و موفقیت ندارند تلاش چندانی نمی¬کنند، بنابراین دلیل اینکه چرا ما بعضی رفتارها را انجام می¬دهیم و بعضی دیگر را انجام نمی¬دهیم انگیزه¬های ما هستند، فرضاً اگر دانش¬آموزان و دانشجویان نسبت به درس بی¬علاقه باشند به توضیحات معلم توجه نخواهند کرد و تکالیف خود را با جدیت انجام خواهند داد و هم پیشرفت چندانی نصیب آنها خواهد شد (حسن¬زاده، 1388).
مبلغ قابل پرداخت 22,700 تومان